dnes je 24.12.2024

Input:

Lekcia č. 4 - Profesijné štandardy

31.3.2023, , Zdroj: Verlag Dashöfer

Lekcia č. 4 – Profesijné štandardy

Profesijné štandardy sú normatívom, ktorý vymedzuje nevyhnutné profesijné kompetencie pre štandardný výkon profesie pedagogického zamestnanca a sú pilierom profesionalizácie pedagogických zamestnancov, z ktorého vychádza profil absolventa pregraduálnej prípravy, profesijný a kariérny rast, ktorého súčasťou sú atestácie a kritériá hodnotenia a odmeňovania pedagogického zamestnanca.

Profesijné štandardy pre jednotlivé kategórie a podkategórie PZ/OZ tvoria systém, ktorý je kritériom kvality realizácie výchovno-vzdelávacích programov škôl a školských zariadení tým, že:

  1. definuje predpísané kvalifikačné predpoklady,
  2. definuje komplex preukázateľných spôsobilostí pedagogického zamestnanca vyjadrený vedomosťami, zručnosťami, postojmi a indikátormi kvality spolu s nástrojmi jej merania,
  3. vyjadruje spoločný základ profesie orientovanej na rozvoj žiaka kvalitu edukačného procesu a profesijný sebarozvoj učiteľa,
  4. odvodzuje sa od cieľov a princípov výchovy a vzdelávania a od rámcového výchovno-vzdelávacieho programu,
  5. vytvára základ pre systém profesijného rastu pedagogického zamestnanca,
  6. diferencuje jednotlivé kategórie, kariérové stupne a kariérové pozície pedagogických zamestnancov.

Pri tvorbe kompetenčného profilu učiteľa sa vychádzalo z interakčného modelu edukácie s troma zásadnými aspektmi, ktorými sú: žiak, pedagóg a edukačný proces realizovaný vo vzájomnej interakcii.

Profesijný štandard taxatívne vymedzuje:

  • - kategóriu pedagogického zamestnanca,
  • - nevyhnutný kvalifikačný predpoklad pedagogického zamestnanca,
  • - kariérový stupeň pedagogického zamestnanca,
  • - kariérovú pozíciu pedagogického zamestnanca (vedúci pedagogický zamestnanec alebo pedagogický zamestnanec – špecialista),
  • - kompetenčný profil pedagogického zamestnanca,
  • - indikátory úrovne kompetencií pedagogického zamestnanca.

Funkcie profesijných štandardov sú:

  • Regulačná – sú východiskom pri tvorbe programov vzdelávania, napr. adaptačného vzdelávania. Po jeho absolvovaní by mal začínajúci učiteľ preukázať profesijné kompetencie vymedzené profesijným štandardom pre kariérový stupeň samostatný učiteľ strednej školy.

  • Gradačná – slúžia ako referenčný rámec pre tvorbu atestačného portfólia.

  • Motivačná – pri úvahách o svojej profesionálnej dráhe, čo znamená, že môžu ísť cestou gradácie (atestácie), špecializácie alebo cestou riadenia škôl a školských zariadení.

  • Rozvojová – ktorá sa prejaví aj na úrovni základnej školy tvorbou plánov profesijného rozvoja.

  • Ochranná – profesijný štandard jasne pomenúva tie činnosti, za ktoré je učiteľ v strednej škole zodpovedný a chráni ho pred narastajúcim tlakom, zvyšujúcim sa rozsahom požiadaviek od rôznych neškolských subjektov, ktoré ho robia zodpovedným, napr. aj za nepedagogické činnosti.

Profesijný štandard nemá hodnotiacu funkciunemal by byť stotožňovaný s náplňou práce. Môže slúžiť ako jedno z východísk pri tvorbu kritérií hodnotenia pracovného výkonu učiteľa strednej školy a slúžiť ako nástroj na identifikáciu a posúdenie jeho rozvojového potenciálu.

Štruktúra profesijného štandardu umožňuje v príslušnom kariérovom stupni uvádzať len také prejavy kompetencie, ktoré sú preň z hľadiska profesijného rastu charakteristické. Neopakuje sa opis úrovne kompetencií predchádzajúceho kariérového stupňa. Predpokladá sa, že učiteľ strednej školy vo vyššom kariérovom stupni má rozvinuté všetky kompetencie nižšieho kariérového stupňa. Pre všetky kariérové stupne v kategórii učiteľ a podkategórii učiteľ strednej školy je spracovaný jeden profesijný štandard. V rámci neho je možné sledovať gradáciu všetkých kompetencií pomocou vyjadrených indikátorov, t. j. preukázateľných prejavov kompetencie v praxi.

Indikátory úrovne kompetencií učiteľa strednej školy sú kvalitatívne a kvantitatívne ukazovatele, ktoré vypovedajú o preukázateľných prejavoch kompetencie v praxi. Slúžia na identifikovanie úrovne kompetencií. To znamená, či učiteľ získal a disponuje kompetenciami porovnateľnými s profesijným štandardom. A či sú preukázateľné jeho výkonom a výstupmi pre potreby vykonania atestácie. Tam, kde je to možné, indikátor určuje konkrétne vedomosti, zručnosti a postoje, ktoré podmieňujú úroveň danej kompetencie. Úroveň kompetencií a ich kvality sa zisťuje prostredníctvom evalvačných nástrojov. Nástroje evalvácie kompetencií učiteľa predstavujú prostriedky, pomocou ktorých je možné zisťovať úroveň kompetencií vo vzťahu k príslušnému profesijnému štandardu. Ide o štandardizované a neštandardizované, kvantitatívne a kvalitatívne, evalvačné a auto diagnostické metódy a nástroje.

Aktuálna verzia profesijného štandardu učiteľa strednej školy bola zverejnená pokynom ministra č. 39/2017, ktorým sa vydávajú profesijné štandardy pre jednotlivé kategórie a podkategórie pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov škôl a školských zariadení, a je dostupná na stránke.

Pre účely atestácie neslúžia profesijné štandardy, ktoré opisujú profesijné komeptencie potrebné pre výkon špecializovaných a riadiacich činností na kariérových pozíciách.

V zásade kopírujú vyššie opísaný